12.9.12

CONTRADICTIE!

wie inspireerde mij? wil de maker van dit werk zich aub melden?! 


In mijn herinnering 'hoor' ik nog steeds de hilarische zin van 1 van mijn docenten -tijdens een les op de academie minerva- uitspreken: 'je mag natuurlijk jatten waar je jatten kan, en dat toepassen op jouw eigen wijze'!* ik vond dit een hoogstmerkwaardige zin, uitgesproken door iemand waar ik destijds enorm tegen opkeek en ontzag voor had. was hij wel goed bij zijn hoofd? de persoon in kwestie daalde acuut in aanzien in mijn ogen...het ging hier niet om immobiliën, kleingoed of eigendommen in materiële zin van anderen...maar om: het idee; het concept; de hersenspinsels van een genius; het werk waar iemand met klotsende oksels keihard aan had gewerkt; een concept waar 1 iemand nachtenlang tot hoofdbrekens toe over heeft liggen peinzen... 
ik heb het over het meest essentiële eigendom van de mens, namelijk: het brein en de hieruit voortvloeiende gedachtengangen en ideeën! en als je het lef hebt om die van een ander te stelen, dan ben je een dief! de desbetreffende bestolen persoon heeft dan alle recht om de dader te bestraffen voor die onheldhaftige daad! dus: kunstenaars, bedenkers, ontwerpers en creatieven, behoedt u voor andere kunstenaars, bedenkers, ontwerpers en creatieven! het kan maar zo eens zijn, dat u een ander met uw unieke idee weg ziet wandelen...ongrijpbaar onbegrijpelijk inderdaad! dus: 'jat terug wat je terug kunt jatten' en geef de dader een vette dreun!

* dat laatste stukje uitspraak van mijn docent is natuurlijk bullshit: '...toepassen op eigen wijze...'. 
deuh?: weggummen en toevoegen, zodat het toch nog een geheel eigen-wijze-werk wordt? zekers! neemt niet weg dat je natuurlijk erg geïnspireerd kunt raken door anderen...ik neem aan dat hij dit bedoelde, thans, ik ben zo vrij om zijn uitspraak dan maar zo te interpreteren! op geheel legale wijze mijn inspiratiebron nabootsen! pfiew, ben ik even goed bezig zeg! 
en om verder dan toch nog even het eerste deel van zijn zin te belichten: jatten is toch de meest vieze synoniem voor: stelen, pikken, gappen, afnemen?! hij had een ander woord kunnen gebruiken. het beklijfde daarom in mijn geheugen: dit vieze woord jatten kwam destijds behoorlijk binnen!

een goed voorbeeld in zekere zin is het onomstreden fantastische internet-gebeuren FACEBOOK> heerlijk go-ge-len en dingen bekijken en 'delen' wat anderen tonen. ik doe hier ook vermakelijk en enthousiast aan mee: ik grabbel in deze wereldse vergaarbak van ideeën en beelden welke veelal niet met maker zijn vermeld...ik zoek, kijk, bewonder en deel! nimmer en nooit besluit ik het tot mijn eigendom te verwerven en toon netjes bijna altijd waar ik hetgeen 'vandaan heb geplukt'. neem nu het volgend beeld: het inspireerde mij, maakte mij aan het lachen, prikkelde mij en zette mij aan om u tot toeschouwer te laten zijn. bekijk, net zoals ik deed...maar let wel: dit is bedacht door 'een ander'! er ontbrak echter wat belangrijke informatie...dat maakt mij geen dief, maar slechts een deler van de voor mij essentiële inspiratiebron-nen-!...fijn dat jullie er net zo over denken en dat we van de door ons allen gedeelde beelden mogen genieten. hiermee doen we in feite een soort van eerbetoon aan de bedenker en/of kunstenaar! proost! 



een kralen gordijn..step through mister spok!
 geniaal! -maker: onbekend> er stond geen titel
 bij toen deze voor wellicht de duizendste  keer werd gedeeld...





om het schijnbaar onoverkomenlijke toch enigszins te voorkomen liet ik een stempel maken welke onderaan elk van mijn werken zal prijken! mijn eigen copyright stempel! of dit het wapen is tegen diefstal? we zullen zien!