13.12.12

MERLIJN + ANEKDOTES



mijn CHAOS!-dag de dag dat ik slechts in dienst sta van mezelf en niet van anderen/werkgevers tracht ik altijd te starten vanuit een relax-modus nadat ik merlijn naar school heb gebracht en van zeven uur tot half negen toch nog tevergeefs honderd maal tegen de klok ageerde. koffie, een ontbijt en even achter mijn laptop ...wat lezen en een lijstje maken voor de dag...
alle andere dagen van de week kan dit niet en staan de ochtenden in het teken van: opstaan, rennen en doorgaan...merlijn naar school, zelf naar school...-om half negen voor een horde studenten met mijn onuitgeslapen hoofd een verhaal verkondigen.-

mijn CHAOS!-dag is heilig. al was het alleen al om mijn brein deze dag alle gelegenheid te geven om tot creatieve inzichtenuitzichten! te komen met betrekking tot de duizenden ideeën die door mijn hoofd bouncen...om over mezelf en mijn leven na te denken wie lukt dat overigens nog met een explosieve agenda? en het 'ik word geleefd' gevoel?!

mensen ik val in herhaling met bovenstaand betoog over 'tijd': hellup!

op een dag als deze gaat er ook veel rondslingerend materiaal door mijn handen; voorwerpen die hun weg naar de vuilnisbak, de opberglade of het archief nog niet hadden gevonden...zo ook een heel mooi opschrijfboekje. dit opschrijfboekje kocht ik een paar maanden geleden in een museum op palma de mallorca. toen ik het boekje aanschafte, bedacht ik mij, dat ik hierin de grappige uitspraken van merlijn zou opschrijven. er waren al een paar leuke woorden voorbij gekomen namelijk...en ik had ze goed opgeslagen in mijn hersenpan...echter of ze een gehele vakantie zouden beklijven?... -er kwamen er steeds meer bij, en  mijn geheugen is 1. zeer beperkt in opname 2. eigenlijk: een zeef!-

ik had al eens geschreven dat mijn jongen een goed stel hersens heeft. daarmee is hij gezegend, en ik dus ook, want ik hoef mij allerminst zorgen te maken over school en zijn leer resulaten, hij gaat erg goed. god zij dank (1)! naast studiebol is hij ook nog een sociaal beestje -god zij dank 2!- hij voelt zich thuis op het podium; is een groot acteur (thuis en uit)...en helpt graag klasgenoten en heeft veel vriendjes...

het sociale aspect baarde mij eerst zorgen, toen zijn juf een aantal jaren geleden voorstelde om merlijn in een plus-groepje te zetten (plus=extra/verdieping). ik was in eerste instantie behoorlijk tegen, opdat ik weet dat 'kinderen die anders worden behandeld' of, kinderen die 'anders' zijn, tevens anders worden benaderd door andere kinderen...zo was dat bij ons vroeger...ik herinner mij nog: erik, marcel en amanda...ik zou een boek kunnen schrijven over hun vervelende tijd in onze klas! ik vond dat vreselijk om te zien hoe ze werden gepest...gewoon omdat ze 'anders' waren! ik denk nog vaak aan ze, echt! 

ik stelde destijds voor om het te proberen (merlijn in een plusgroep), en wonderwel is er nimmer een vreemde situatie ontstaan in de klas. -nu heeft merlijn overigens ook wel een fantastische klas! -god zij dank 3!- 

-bovenstaande woorden klinken bijna als een soort pleidooi voor de toch soms wat opmerkelijke uitspraken van mijn kind. blijkbaar vind ik dat u dan vooral dient te denken dat dit weldenkend jongetje soms slechts een hele levendige fantasie heeft...-



terug naar het opschrijfboekje: 'anekdotes van merlijn 2' -want ik had al eens anekdotes van merlijn gedeeld in eerder blog-


hier een paar recent:

*ik kocht een boekje in een museumwinkel. merlijn, oscar en ik liepen nog wat rond in de winkel. 
ik: "hierin ga ik anekdotes opschrijven jongens". 
merlijn: "mama, wie is dat eigenlijk: anne-dotis?! ken jij die?"
oscar: "nou, dit is er dus bijvoorbeeld al 1-tje!!!"

*een bezoek aan een klooster in miramar/palma bracht ons bij een heilige beeltenis van Ramon llull. een belangrijk man in de geschiedenis van mallorca (met een merkwaardige naam inderdaad). 
merlijn: "mama, wie is dat eigenlijk die llull?"
oscar: "een man met 4 llullen merlijn!" ware het niet dat wij een passend antwoord dienden te geven?!

*op een terras.
ik: "merlijn, waarom bestel je geen ice-thee in plaats van cola?"
merlijn: "ja, ik ben jou niet mama, alhoewel ik dan wel uit jou kom!!"

*we rijden hoog in de bergen over smalle haarspeld weggetjes...
merlijn: "mama, kijk eens wat een ravage hier! zo hoog rijden we!"
-ravage = ravijn- 
-toen ik zei dat hij een woordfoutje maakte, vertelde merlijn mij duidelijk dat hij het ook een ravage vond namelijk!...en ging nog even verder:-
merlijn: "mama, het lijkt hier wel een slobberwijk!" = sloppenwijk. 
-en ik moet hem gelijk geven: het woord 'slobber' past natuurlijk veel beter! ;)-

*na een heerlijke rit met de auto door de bergen belandden we in een bodega. 
ik: "wat een heerlijkheid om zo te kunnen wonen en te leven hier in de prachtige natuur en de stilte..."
merlijn: "mama, een kans nooit gegrepen, is een kans voor de toekomst! en mama, dit is er 1-tje uit het rijtje van merlijn!"
-oscar en ik kijken elkaar aan, we waren even stil...-


na thuiskomst fungeert het opschrijfboekje nog maar even een tijdje als anekdoteschriftje:

*'s morgens nog even in bed liggend met merlijn.
merlijn: "mama, wist je dat je, als je geen dikke teen had, je dan voorover valt?" 
ik: "ja, dat weet ik"
merlijn: "nou, ik zou zeggen dat ik wel zo slim zou zijn om op mijn knieeen te staan hoor?" 
-na een discussie over pijnlijke knieschijven, teenkootjes, en het bestaansrecht van het binnenvoetsbeentje stonden we op.-

*gisteren, woensdag, zaten we met z'n twee in het feithuys aan de leestafel -iedere woensdag na gitaarles hebben we een uurtje quality-time: chocomel met slagroom, rode wijn en een plank met stokbrood + kruidenboter en tappende-
merlijn hapt het laatste stokbroodje weg, veegt zijn mond af en zegt:
mama, als ik drie wensen mocht doen dan zou ik: 
"1. wensen dat ik nog een stokbroodje mocht, de tweede wens zou zijn dat mijn familie nooit zou uitsterven en mijn derde wens zou zijn dat ik nog duizend wensen mocht wensen!"

* vanmorgen nog wat tijdrekkend, en pratend in bed om 6.45 uur.
merlijn: "mama, weet jij misschien hoe de wereld is ontstaan? of weet jij hoe wij deze hebben gemaakt?"
ik: "er zijn verschillende theorieën merlijn. bedoel je dat je iets wilt weten over de evolutie?..." -en zo legde ik uit, tot een uur of 7.15 hoe de wereld ontstond, en hoe wij... en dat hij zelf...en dat ie even zijn rij boeken op zijn kamertje moest doorlezen: -oerknal-mens-aap-eva-adam-appel-etcetera-.

merlijn groeit, mijn blog wordt saai, ik vertel dit al zo vaak...maar wat in de wereld is er ook belangrijker...dan deze momenten...en die wil ik blijkbaar wederom zo graag met u delen...?!?


amen,
chaos! -sandra-