5.2.13

INVALUUR = TRENDSPOTTING!





inval-uren zijn waren nimmer de leukste uren. het houdt veelal in dat je een onbekende klas van een (onbekende) collega overneemt. en hiermee tevens een vakles, waarmee je dan dus evenmin bekend bent. kortom: je kunt het als een klein rampje ervaren als je onverhoopt bent ingeroosterd voor een ival-uurtje! (=45 min.)

zo ook ik dit deed vorige week woensdag. ik had voortijdig nog wel even gecheckt wat en hoe en waar...en ik bleek een les nederlands te moeten waarnemen...de kids (brugklas 2) zouden een toets moeten maken die voor mij klaar zou liggen in het lokaal. dat was een goed bericht! dan konden de leerlingen fijn aan hun toets en ik hoefde slechts als oppas-juf te fungeren ipv nog even gauw een les improviseren.

collega bas stond al met de toets in zijn handen voor het betreffende lokaal waar ik mij naar binnen diende te wanen. 'ze hadden de toets al gemaakt'...'maar je kunt deze toets ook met ze gaan bespreken', zei bas. ehm, ok dan. de toets was al gemaakt?!...

de 30 leerlingen hadden allen hun plek opgezocht en zaten in het lokaal te wachten totdat ik iets ging zeggen. ik keek de klas eens rond en 'vond' drie leerlingen die ik het jaar daarvoor handvaardigheidlessen had gegeven. 'ah'! riep ik: 'jullie ken ik'! (iets te enthousiast). altijd fijn om hiermee te starten: herkenning! de leerlingen riepen luid 'leuk', 'sandra!' en deden een high five. ha! dit deed het goed. vooral, als de bekenden ook nog eens populaire meiden blijken te zijn!

ik stelde mij even kort voor, verzocht de tassen en jassen van de tafels te vegen, en vroeg of ze allen het toetspapier even tevoorschijn konden toveren, zodat we deze klassikaal konden bespreken. -ik had nimmer meer een toets nederlands gezien na mijn eigen middelbare schooltijd, laat staan besproken. ik hoopte maar dat ik de antwoorden wist, want die stonden dan weer niet op het toetspapier die bas mij had gegeven! maar ik zag dat de vervoegingen wel erg gemakkelijk waren. deze durfde ik wel aan!-
drie leerlingen hadden hun toetspapier bij zich! 

ok, dat werd dus geen toets bespreken. ik had geen plan c! plan a was immers al afgevallen: het maken van de toets, plan b: de toets bespreken ook, maar plan c? wat ging ik met deze klas doen?! ik opperde een klassenrondje, waarin ik iedere leerling een lesvoorstel liet uitspreken. er kwam uit, dat twee leerlingen graag een spel deden (waarvan ik de naam niet meer weet), en de rest van de klas graag iets-voor-zichzelf-wou-doen.. ik vond dit een goed plan! en bedacht mij, dat zo de achterstallige bergen huiswerk goed ingehaald konden worden. mijn veronderstelling bleek zeer teleurstellend. 

tot mijn grote ontsteltenis kwamen er links van de klas, (waar een rij meiden zat) uit alle tassen, plastic flesjes tevoorschijn. de flesjes werden 1 voor 1 door de girls met veel beleid op de tafeltjes gezet. hierna begon er plots 1 luid te zingen, te klappen, met snelle bewegingen het flesje heen en weer over de tafel te schuiven...en met harde klanken weer terug te zetten. de rest volgde. het was een enorm kabaal. maar het klonk eigenlijk ook wel heel mooi! ik was verrast en vroeg wat-ze-nu- eigenlijk-wel-dachten-(en)-waar-ze-mee-bezig-waren!'. na enige uitleg (aan mij), over 'de cupsong' huh watte? en 'pitch perfect' nooit van gehoord! mochten ze van mij verder oefenen. 

de leerlingen aan de middelste rij tafels en tevens een kwart rechts van mij, staarden mij achteloos, gedachteloos aan en onnozel tikten ze wat lukraak met de vingertoppen op hun mobieltjes, zonder naar hun display te kijken! soort van 'verveeld tikken'. ook hen vroeg ik bijna dezelfde zin, die van waar-ze-in-godensnaam-mee-bezig-waren. ze toonden mij een display met hierop een ei. een app genaamd TAMAGO. dit ei diende je 1 miljoen ja, u leest het goed keren aan te tikken, om daarna te komen tot een climax! -SO WHAT!- en zo geschiedde: de helft van de klas zat te tikken en onderwijl werden er slechts een paar woorden uitgewisseld. 
ik besloot dat ze 'lekker bezig waren' duh!

aan de rechterzijde van de klas werden diverse bezigheden ten uitvoer gebracht: een app-je golf, tennis...twee meisjes waren aan het tekenen.

ik ben zeer content met mijn baan als tekendocent, echter, deze les werd voor mij (toch ook nog) een zeer interessante. ik leerde van deze leerlingen wat momenteel HOT is. want zeg nu zelf: als je geen kinderen in exact deze leeftijd hebt, dan zou je toch niet het minste vermoeden hebben dat DIT hetgeen is wat ze bezighoudt?! -zie filmpjes-

ik trachtte bij thuiskomst informatie over TAMAGO en de CUPSONG (+ pitch perfect) in te winnen bij merlijn (10 jr.), echter zonder resultaat 'mam, hou es op, ik weet echt niet waar je het over hebt. ik ken geen TAMAGO en ook geen CUPSONG! jooonge!

hierbij dan maar even een overzichtje van 'de belevingswereld van het dertienjarige kind'. zodat u kunt visualiseren wat er nu zo'n beetje in de klas gebeurde:

de cup en het ei: maakt(e) ze blij!