18.10.13

EXPO - ALL IS GIVING


ZIEN! nog een recommendation: de tentoonstelling ALL IS GIVING in het oude postkantoor aan de munnekeholm, groningen. in deze prachtige ruimte is werk te zien van meer dan 40 fantastische kunstenaars. de sfeer die er hangt is zeer bijzonder. -het deed mij een beetje denken aan de biennale in venetie welke ik een paar jaren geleden bezocht-. de sfeer is intiem en de kunst kwalitatief hoogwaardig. geen museale 'bedoening'...de ruimte en de werken zijn toegankelijk en tastbaar. ik ervoer mijn eerste bezoek tezamen met mijn leerlingen CKV -Culturele en Kunstzinnige Vorming- .... en ik vond dit even een kleine impressie waard...



ik had met ze afgesproken voor de A-kerk, mijn CKV-klas. havo 4.
een paar meter verderop zouden we de tentoonstelling ALL IS GIVING bezoeken. het vergt altijd veel overredingskracht om een klas enthousiast te krijgen voor een culturele activiteit, met name als de activiteit niet binnen de schooluren plaatsvindt en de discipline minder populair is bij de leerlingen. zo poog ik al geruime tijd een voorstelling te plannen waar de gehele klas bij kan zijn -fellini/NNT-is bijna rond! echter, dit was prachtig: om 11 uur afspreken op een lokatie in de stad, ipv een leslokaal op het werkman college, daarvoor was iedereen wel te porren. 

'waar is de ingang'? 'moeten we hier doorheen'?? 'ieks', 'gatver', 'wat stinkt het hier'... na een kleine worsteling (met de enorme rode slang en wat tegen-gesputter en gepruttel) werden mijn leerlingen overrompeld door een hoeveelheid aan 'dingen'. er was maar weinig nodig om ze te enthousiasmeren. dit ging als vanzelf. en voor ik er erg in had waren ze verdwenen, de ruimte in, tussen, op en in de kunstwerken. ckv-uitje 1 is geslaagd!

wellicht staan de leerlingen over een tijdje al zwetend een work-out te doen in dezelfde ruimte! het is een vast gegeven: de ruimte wordt na deze expo een sportschool! can you imagine?! ach, ik had destijds ook niet kunnen inbeelden dat er in De korenbeurs aan de vismarkt, behorend tot 1 van de 100 UNESCO monumenten van nederland -(1865) een albert heyn zou komen. ook dit was schijnbaar onvermijdelijk! tres triste! 




slang

kim, puck, darisa en linde...luisteren aandachtig
linde sprak later: 'het lijkt wel of ik niet in groningen ben, maar op vakantie!'

m'n klas compleet & 1 en al oor! dit is prachtig!

andrei, seya, emma en lotta:  totaal gefascineerd

thijn, melissa, joris en peter: alle aandacht voor de uitleg/opzet van de expo

marleen, thomas, darnell en bram: lachen om kunst is toegestaan...

 marloes zit te dromen...en stelt zich voor hoe het zou zijn
 als ze in 1 van de schilderijen kon stappen (zo vertelde ze me...)




THANKS, ALL IS GIVING, YOU GAVE A LOT!

www.allisgiving.nl