16.8.14

GELOOF, HOOP & VREDE...

foto: Kaltblut magazine www.kaltblut-magazine.com

misselijkmakend, diep bedroevend…wat is er momenteel in godsnaam aan de hand in met de wereld?! 'als god bestaat, dan mag hij zich wel eens heel erg hard achter zijn oren krabben!'… zei ik gisteren na het lezen van zoveel verstikkende berichtgevingen [over de onacceptabele mensonterende gruweldaden van de islamitische terreur organisaties IS(IS) |en boko haram|; de verwikkelingen omtrent de vliegramp MH17; en ga nog maar even door. 
het valt me zwaar, continue te moeten constateren dat angst regeert. of het nu gaat om ieders angst voor poetin|de verstrengelde belangen|rusland, de angst voor separatisten in de oekraïne (waardoor verder onderzoek in rampgebied MH17 is gestaakt); de angst voor IS in irak|syrië, die inmiddels (duizend+) yezidi's en christenen als seksslaaf gebruikt en op wrede wijze honderden doodt|onthoofdt |de VN kwam bijeen, maar ingrijpen schijnt even zeer 'lastig'|!!)… etcetera. 








het lijkt alsof randdebielen (sorry voor dit ouderwetse scheldwoord), en dommekrachten de macht overnemen en het voor-het-zeggen-hebben. we worden verdomme schijtziek van de voortdurende schending van mensenrechten overal ter wereld, maar kunnen verrekte weinig doen…?! en als er niet geschonden wordt, dan wordt er wel gegraaid en geharkt om er op z'n minst zelf-beter-van-te-worden… (verwijzend naar veel politiek leiders|machthebbers|opperhoofden| koningshuizen… heden -en in het verleden-). 
waar draait het allemaal om?… heeft god misschien het antwoord? of moeten we voor het antwoord op deze vraag bij allah of mohammed zijn? ik ben het spoor inmiddels volledig bijster… 
ik ben atheïst…en kan hem niet om vergiffenis vragen; ik kan niet bidden voor een betere wereld… …maar ik denk vaak, als er zoveel wordt gebeden: hoe doof kunnen de goden zijn…[we hebben toch niet al dit leed over onszelf afgeroepen?].
ik heb respect voor ieders geloofsovertuiging, begrijpt u mij niet verkeerd, maar ik geloof dat geen enkele god deze wanstaltige gedragingen aan zijn mensen opdroeg! hoeveel opvattingen en foute interpretaties zijn er mogelijk na het lezen en bestuderen van een bijbel | de koran? ofwel: zijn er meerdere 'versies'?: een absurdistisch-gevreesde en een fabelhafte?!
ik zou mijn handen beter niet branden aan uitlatingen als deze, omdat ik nimmer de inhoud of boodschap zal begrijpen, hoezeer ik ook tracht en zelfs meerdere malen verwoede pogingen heb ondernomen om eea te bevatten… 
maar helaas, tevergeefs.

het valt me zwaar om mijn eigen momentjes van gelukzaligheid ten volste te beleven, omdat ik ze vrijwel direct laat overschaduwen door rauwe, ongenuanceerde keiharde feiten uit krantenberichten. ogenschijnlijk zou ik moeten hebben genoten van het voortreffelijke kopje nespresso vandaag op mijn veranda in de tuin; de verstilde, verbaasde blik van een verdwaalde kikker op mijn hout-snippers-paadje; de prachtige brede lach van merlijn gisteren, voor het eerst met plaatjesbeugel…
uiteraard heb ik tevens het volste recht om in mijn eigen kleine wereldje de focus te hebben op mijn eigen 'kleine en grote problemen' en mij hierover zorgen te maken…en dat deze zorgen ineens ook weer zo vreselijk relatief betrekkelijk (b)lijken als ik ze afzet tegen een groter geheel…  
ik weet nog dat, toen een lieve vriendin een aantal jaren geleden borstkanker had, ik nauwelijks durfde te praten over mijn eigen overpeinzingen…want wat kon er nu erger zijn, dan haar strijd tegen de gruwelijke ziekte. niets toch? maar zij was het die mij wees op het feit, dat ieders probleem en geluk evenzeer belangrijk is, hoe verschillend in zwaarte, grootte en opvatting ook… 

ondertussen bedenk mij nog even hoe ik om zal gaan met zoveel negatieve klanken, onrust en onrecht heden ten dage|all over the world… wellicht dien ik alle nieuws en kranten te boycotten; laat ik mezelf een tunnelvisie aanmeten en een paar inktzwarte oogkleppen opzetten, zodat ik even op adem kan komen en mij voor heel even niet 
het-leed-van-de-hele-wereld-aantrek…

dus, als u iemand aan u voorbij ziet trekken met een wel heel bijzondere uitstraling




ps. vorig jaar verkocht ik 1 van mijn werken met de titel: 'god is een grapjas'. |deze tekst stond tevens groot in het werk geschreven| ik zou graag de koper van dit werk via dit blog willen oproepen om dit art-work even naar mijn atelier te brengen om voor het woordje 'een' een G te laten plaatsen. dank u! amen.


artwork | by CHAOS | 2013