11.3.12

NOSTALGIE

mijn familie en ik op vakantie in castricum aan zee 


zomaar ineens bereikte deze foto mijn mailbox mijn vader had mij deze toegezonden tezamen met nog een aantal foto's uit de oude doos> hij had een handscanner gekocht en een aantal authentieke foto's 'nieuw leven ingeblazen' -ofwel: de anders nooit-en-tenimmer-meer-bekeken-plaatjes onder de aandacht brengend!


nu vielen mij twee foto's op: 
een verlangend gevoel kreeg ik bij het zien van de eerste foto: camping castricum. jaren gingen wij op vakantie met de caravan van opa en oma de groot en settelden ons voor een paar weken op de camping aan zee. ik herinner mij nog de 'witte tent' opvang voor kids, die werden vermaakt door een team enthousiaste gepuistigden*  (*google geeft geen overeenkomstigheden mbt dit woord! vreemd!, de bosrijkheid van de campingplaatsen privacy!!!, de klimrekken, de fantastische mul-wit-zand-speelplekken...
daarna gingen we met dezelfde caravan naar zuid-frankrijk> ook dit was fantastisch!...maar camping castricum: ik krijg heimwee.


de foto is wat vreemd te noemen, maar ook beeldend voor ons gezin/familie: hecht, maar toch ieder/individueel behebt met zijn eigen 'ding/en'. als ik de foto naar deze tijd zou vertalen, dan is dit voor mij ondenkbaar. want wat ik constateer is allereigenaardigst: nu moet u weten dat mijn opa en oma ook op de foto staan. zij waren een middag op bezoek. mijn opa zit rechtsboven in het plaatje en mijn oma staat geheel links in beeld (samen met mij> ik in de bikini (even voor alle duidelijkheid)
1. mijn moeder zont in vol ornaat voor de voeten van mijn opa op een stretch-bedje ok, in die tijd waren mijn ouders erg modern, en ik niet preuts, maar of ik deze plek: voor de ingang van de tent en voor de ogen van mijn schoonvader zou verkiezen boven...ehm, bijvoorbeeld een stoeltje in de schaduw naast opa> het antwoord is ja!;
2. mijn vader ligt op een handdoekje naast mijn moeder, maar dan wel zo, dat hij met zijn voeten naar haar toe ligt en met een confortabel hoofdkussen onder de oksels met zijn gezicht richting 'uitgang', bosjes, klapstoel 'wijst'> ver weg van alles wat achter hem gebeurd, het is tenslotte vakantie...
3. mijn broertje gerhard zit gezellig naast opa in de schaduw, een beetje mijmerend, naar het schijnt?! opa's hand gemoedelijk op zijn schouder rustend...
4. mijn andere broertje michel zit met zijn hoofd in de jeuxdeboules-houder, helemaal op zichzelf te zijn. wellicht zoekend naar het veel te kleine balletje, die denk ik ook nog eens ontbreekt want die lag overal behalve in de houder...
5. mijn oma en ik lijken nog enigszins iets samen te doen. misschien deelden we dezelfde gedachte: om allen te voorzien van een sociaal koekje?


gek genoeg staat deze foto voor zoveel moois: de vakanties samen, met vijf in een caravan onderweg, soms dichtbij, soms ver. dank jewel pap + mam! deze herinnering heeft mij ertoe gebracht vorig jaar zelf een oude 'eccles' caravan te kopen uit 1962, welke ik toen voor het eerst achter mijn auto koppelde> heerlijk! zal tzt wat foto's plaatsen op dit blog.


foto 2, behoeft geen echte expliciete nadere beschouwing. vader hunk met broertje> een vliegertouw oprollend!
gerhard jr en gerhard sr