8.3.12

POPPEN

poppen: ik had er nooit iets mee> vroeger, heel erg lang geleden, toen 'speelde' ik wel eens met de barby, ik had er een bult gekregen van mijn buurmeisje die was immers al achttien en wou graag van die dingen af >> allerbegrijpelijkst!. ik was blij: urenlang hun haren knippen tot ze helemaal kaal waren, speldenknoppen in hun oorlelletjes prikken >oorbellen!, tattoos tekenen ja toen al op hun o-zo-fraaie-bruine-plastic-huidje. om de vingertjes en polsen bond ik hele kleine net te strakke zilverkleurige elastiekjes als armband, de ogen tekende ik nog mooier dan ze al waren, ook in de ogen krabbelde ik met stift de kleur van de iris nog even bij, net zolang tot ze waren geworden hoe ik ze hebben wilde damn> de ogen werden vaak te 'groezelig of ehm bijna zwart> sorry voor deze lugubere mededeling...
ofwel: had ik wel iets met deze veel te inperfecte poppen? je hoorde er eigenlijk 'gewoon' leuk mee te spelen natuurlijk zulke dingen ontdek je dan pas altijd achteraf jammergenoeg: kleertjes aan en nieuwe kleertjes weer uit, aan-uit, aan-uit, aan en dan weer uit... etcetera. wat een prachtige uren gaan er dan verloren voorbij in een meisjesleven...!
ik denk dat ik meer van 'de straat was'> springtouwen dagenlang, klimrekken salto's achterover op die dingen, rolschaatsen kilometers, skateboarden van de helling af achter ons huis, weet je nog louise?!, knikkeren ik moest winnen van lucas> resultaat staat op zolder> tonnen vol bonken en chinezen!!, verstoppertje ik moest altijd plassen als ik een goede verstopplek had gevonden, tot op de dag van vandaag heb ik daar nog 'last' van...weird! 


johanna titselaar, ontwerpster van dit fenomenale sierraad!


nu echter, na jaren en jaren heb ik diep respect gekregen voor het fenomeen de pop! niet voor alle, voor een paar in het bijzonder: de plastic-funny-dolls, die als soort van ludiek wezentje worden 'neergezet'. ze hebben aan de achterzijde 'ingebouwde' onderhuidse vleugeltjes hetgeen pretendeert dat ze engeltjes zijn.
ik zag er voor de allereerste keer 1-tje op een boekje staan en deze heb ik destijds -2002- voor de geboortekaart van merlijn gebruikt zo leuk vond ik ze blijkbaar... inmiddels heb ik een familie in mijn badkamer staan: de moeder heb ik uit amerika gehaald, per post en de kindjes heb ik ooit op een rommelmarkt gekocht de vader vond ik in de kijk in't jatstraat.
enige tijd geleden zag ik dat er een kunstenaar 'aan de haal is gegaan' met mijn poppen! ik voelde een steek van minachting, welke direct plaats maakte voor euforisme! want wow, wat vind ik dit mooi. ze doet eigenlijk hetzelfde met deze poppetjes als wat ik vroeger al deed hum: opschmucken, beslaan en ontdoen van al hun kwetsbaarheid als pop en ze verrijken met de eigenzinnigheid van de persoonlijke voorkeur! heerlijk dat ze dit gewoon toelaten als pop!


check: www.gemkingdom.nl en vergaap je aan de prachtige happy baby's in al hun sublieme gedaanten.


check ook m'n site www.chaos.si onder 'textiel'. er is na 'babyshave' een ware gekte ontstaan: ik heb inmiddels een vuilniszak met oude poppen liggen dank je ike voor deze donatie! die hun opwachting doen om getransformeerd te worden tot tas/textielobject! hoe die 'afslachting' welke respectvol wordt uitgevoerd eruit zal zien? daarvan in dit blog tzt verslag. was getekend...