28.3.12

ROZEN VOOR OPA!

ik kan lang terug in mijn herinnering. tot ongeveer 'ergens' rond mijn vierde jaar kan ik mij momenten/flashbacks als de-dag-van-gisteren herbeleven naar het schijnt kan een ieder dat dus, maar goed... ik hoor nog de stem van mijn opa door de telefoon: 'sandraatje je moet om elf uur even naar radio noord luisteren, want er komt een plaatje speciaal voor jou op de radio'. dit was steevast, ieder jaar, op de dag van mijn verjaardag hetzelfde telefoontje van mijn opa. hij vond het prachtig om ieder jaar op die dag voor mij een plaatje aan te vragen. je kon destijds nog gewoon bellen met de meneer van de radio, en een verzoek indienen, en dan werd je naam genoemd samen met nog een twintigtal jarigen en je voelde je dan heel bijzonder als kind: jouw naam klonk door de radio, en tevens werd mijn opa -delstra- genoemd als aanvrager van het liedje. het hele gezin zat dan aan dat ding gekluisterd en werd er 'stillus' geroepen bij het horen van de opsomming van de jarigen-lijst door de omroeper met een gruwelijk gronings accent. mijn opa zat altijd klaar met een bandrecorder, waarop hij dit verzoekje vastlegde. de bandjes heb ik nog!
ik koester deze herinnering en ik koester ook het verzoekplaatje van mijn lieve opa, namelijk: 'breng die rozen naar sandra' van ronnie tober> ja, mijn opa was een 'fan' van: nederlandstalige smartlappen, bakkies, geheime zenders, piraterijen, en al van dattum.
nu wil het feit dat ik vandaag per toeval 'breng die rozen naar sandra' weer hoorde, maar dan in een moderne jacket gestoken door ali b. en priester. iedereen kent natuurlijk het programma op volle toeren met ali b, nou ja, hiervan weer een afgeleide, dus: ronnie werd weer 'opgetrommeld' en 'afgestoft' door ali b. het liedje is geherinterpreteerd, en vervolgens 'gefeatured' door priester.
en ik moet zeggen: het blijft bijzonder om mijn naam te horen in dit liedje. nog al die tijd, na zoveel jaren...voel ik me aangesproken als ze over 'sandra' zingen. 
een naam, toch zo persoonlijk, en ook zo verveelvoudigd. ik zou bijna vergeten dat ik niet de enige ben die zo heet!
o ja, en voor wat betreft de bloemen> ik breng de rozen naar mijn opa. ik zie liever de annemoon, de ranonkel of de gladiool bij mij in een laagje water staan!



en hier dan de originele versie, die van mijn opa: