7.4.12

PAASKONIJN!

ok, right. morgen is het pasen. het fijne van pasen vind ik altijd dat ik dan een paar vrije dagen heb, waarop ik dingen kan doen waar ik normaliter nimmer nooit niet aan toekom. ieder jaar is het een soort aanname: pasen, de wederopstanding, ja dat weet een ieder. maar ik wist niet precies waarom ik al een maand voor die tijd loads of chocolade-eitjes verorberd had in de supermarkten liggen die dingen al in februari in de schappen namelijk> duh ik stelde mezelf vanavond de volgende vraag: waarom 'moet' ik in godensnaam met pasen zoveel hazen van chocolade en eieren zien en eten. het is toch verdorie het 'feest' van jezus, de zoon van God, die uit de dood is opgestaan. hij, die stierf een paar dagen ervoor aan het kruis -op witte donderdag en waarom heet goede vrijdag GOED? omdat jezus zijn leven gaf? tsss... en een paar dagen later -pasen- is opgestaan uit zijn graf. en ach, zo dom ik was om niet de godin van de sensuele liefde en vruchtbaarheid hieraan meteen te verbinden: atorethe/atarte/isjtar! natuurlijk! met grote orgieen werd gevierd dat de zon terugkwam -jezus- en dat de natuur ontwaakte uit de winterse dood -jezus-. en dat de symbolen van deze godin DE HAAS en HET EI waren! natuurlijk: de ei en de haas! duidelijker kan het niet, deze heidense oorsprong! het ei: het symbool van de opstanding -van jezus- en de haas is uiteraard het symbool van de voortplanting -de rapheid waarmee dit dier zich voortplant is weergaloos-...en dan DE mijn vraag van vanavond: waarom werd het konijn dan niet als symbool geduid? what's the difference?...ehm, dom van me: dit diertje werd echter pas in de middeleeuwen in ons land gesignaleerd! is mij dat ook weer even duidelijk!.
o ja, nog 1 vraagje dan: waarom zoekt men toch altijd naar de eieren die de paashaas dan verstopt? je zou toch zeggen dat de koekoek de eieren ergens anders had neergelegd? maar wat doet de haas nu dan met de eieren van de kip?of was het dan toch een andere vreemde vogel?
ach, en ook daar 'heeft men van oudsher' natuurlijk een prachtig antwoord op: er deed zich een verhaal voor dat de paashaas eigenlijk een vogel is die zich zo had misdragen precies! en dat hij voor straf in een haas is veranderd door wie dan weer for jezus sake!! en dat vertelt het verhaal dan weer niet.. en dat hij nu nog maar 1 keer per jaar eieren mag leggen, die hij goed moet verstoppen ja hoor!!. de meest logische verklaring lijkt wel te zijn dat eieren die door vogels in verlaten hazenlegers werden gelegd, per ongeluk werden aangezien voor 'hazeneieren' ok hoe stom kun je zijn!


anyway> voor mij is onze 'mo' voor twee dagen ons paaskonijn, ons symbool voor twee dagen even op adem komen en lekker vruchtbaar (= volgens wikipedia: tot resulaat leidend) leven!!!


paaskonijn of paashaas>  who does f*ckn care!! als het verschil m toch alleen maar in de oren zit...