12.7.12

KRAANTJE DICHT!?



ik was een groot fan van blondie -wie niet-


kiiiin-de-ren-voor-kiiiiin-de-ren, nana-nana...in mijn jeugd was dit aan de hand..-afgezien van het veel te hoog gedoseerde kak-gehalte overigens- was het bovenal: verantwoord. er werd gezongen over 'de problematiek van het groter wordende kind' -over stoere papa's; zorgende mama's; verliefdheid op de leukste jongen van de klas; over naar-de-tandarts-gaan; visite aan oma, of een saaie vakantie...en ieder kind wilde wel voor 'kinderen-voor-kinderen' auditie doen -ehm, nou ja, mijn vriendinnetjes zeker! -maar als je geen goois accent had, tja, dan maakte je natuurlijk al geen schijn van kans! eigenlijk begon hier de echte discriminatie al: kids van nederland: doe auditie als je kan zingen, maar je maakt alleen kans als je: 1. aan die ene veel te hete aardappel die in je keel overdwars zat niet bent ontsnapt! 2. ofwel, gemaakt bent tussen de lakens van het gooise matras! -hoogst begrijpelijk overigens: want toen ik ooit es een aantal jaren geleden audities zag in groningen voor kinderen-voor-kinderen...moest ik heel hard huilen: want wat klonk dit vre-se-lijk! het spijt me groningers, maar dan hoor ik toch liever een ee-er 'naar buiten komen', dan een ee-en 'volledig ingeslikt, doorgeslikt, god mag weten of deze overigens ooit op deze aardkloot tot het vocabulair van de bezitter hoorde'! ouders zet alsjeblieft de ee-en als 'voeding' op het menu 'mijn kind leert praten'!!


maar goed, brave deuntjes dus uit vervlogen tijden...
ik moet eerlijk toegeven dat na enige recalcitrantie, al het verantwoords enige tijd later wel goed, veel en stevig weggezongen werd door blondie, bowie en prince...
van mijn zakgeld kocht ik mijn eerste singeltje van weer een heel ander kaliber: 'who's that lady with my man' van patricia paay! ik weet dit nog als de dag van gisteren, ik kocht dit plaatje in de kerkstraat/hoogezand, zelfs de meneer van de winkel zou ik onmiddellijk weer herkennen! 




ach weet je, het is natuurlijk al-lang niet meer te doen om vergelijkingen te maken met enige tijd geleden...niet met een minuut geleden, laat staan langer dan dat...en al helemaal niet met vergelijkingen van 34 jaren geleden...toen ik net zo oud was als mijn zoon nu is.. time runs, en omkijkend is het altijd -weer- anders...


merlijn luistert hier in huis op dit moment naar lymfo, gers pardoel en kraantje pappie. fijne beats vinden hun weg vanuit zijn kamertje, naar mijn werkplek in de woonkamer! ik kan kon me hier helemaal in vinden! tot het moment dat ik gisteren op youtube de tekst eens goed ben gaan luisteren en zelfs heb 'teruggespoeld', om te horen, dat wat kraantje zong, wel echt was wat ik hoorde dat hij zong! en shit, what thé f*ck is er gaande in de wereld van de 10-jarigen!: ze worden doof van alle 'onverantwoorde' teksten...er wordt bij hen een soort immuunsysteem opgebouwd voor lief, respectvol en zachtaardig! rauw, ongezouten en ingepeperd krijgen ze de songtekst/woorden in hun face! en ik maar denken: wow, te gekke beats man! ik werd wakker! de tekst gaat god-zij-dank zo snel, dat die (bijna) ongehoord aan ze voorbij gaat?! -I hope so!- ik noem mezelf niet echt echt niet! een bemoeizuchtige of overbezorgde moeder, maar van deze zaak moest ik toch even een punt maken. het is goed om u er in elk geval op te wijze(n) moeders -maar ongetwijfeld had u hetzelfde geconstateerd en ook niets ondernomen ;)-...lekker danse op die shit, maar de kleine oortjes een beetje toevouwen, jullie 10 jarige donderstenen! 


dus: niet luisteren, maar horen moet je dit nummer 'waar is kraan':


KROEG CLUB> FUCKING IN DE WAR>BITCH> BOOM-BANG-BOEF> FLES BESTELLE> ZE NEUKT OP DE PLEE> KOTST IN DE BAR> BOEM-SJAKKA> FUCKT UP AAN DE BAR> EFFE TREKKE> MET DIE SLETJES> DIE VERREKTE LEKKER BEKKE> MET DIE ASSE IN DE LUCHT> EN JE BEK OP DE> GETONGT BIJ DE BAR>ZOEKT NIK>IN ZIJN EIGE STRONT> NASTY> TWIKKEL> CHICKY MET DIE ASSI> FLAPPE


zoo, dat is eruit!