3.7.12

SCHAAMTE!

ontegenzeggelijke plaatsvervangende schaamte krijg ik bij het aanschouwen van personen die pretenderen in iets heel erg goed te zijn, maar het dus volledig niet zijn! iets in hun hersenen maakt de onjuiste 'klik' of geeft een stofje af die niet helemaal op de correcte plek belandt...of, nou ja, hoe het ook zij ik vraag me soms werkelijk af waarom ze niet in bescherming worden genomen door mensen in hun directe omgeving!! opa's, oma's, neven nichten, maak een gezamenlijk spandoen met de tekst: DOE HET NIET ANNIE/KEES/PIETJE! die dierbaren die de 'onnozele hals', ofwel de onwetende onkundige waarschuwt dat zijn/haar zelfbeeld liegt en bedriegt, jokt en niet eerlijk is! 


ik weet ook wel dat je niet altijd ernstig eerlijk tegen iedereen kan zijn, opdat wat rauw op je dak valt niet heel aangenaam voelt...maar toch...mijn advies zou zijn: heb de intentie om eerlijk en oprecht naar iedereen jouw mening te uiten. subtiel, daar waar nodig en stevig doch gedoseerd, daar waar nodig! dit scheelt mij een hoop momenten van plaatsvervangende schaamte! deze schaamte die wordt geassocieerd met de gedragingen van de ander -die allerliefste-ander, met-de-beste-bedoelingen-van-de-wereld-ander- ik voel me er onprettig bij, te kijken naar 'iets of iemand' waar ik absoluut niet naar zou moeten of horen te kijken.en toch blijf ik met schaamrood op mijn kaken gebiologeerd staren naar deze, mij 'voorgeschotelde' ongeloofwaardigheid...
kan een ieder die het weet, mij alsjeblieft vertellen hoe het komt dat er nog steeds teveel dommeriken deelnemen aan idols, talentenjachten, modellenwedstrijden etc.? een diepe buiging voor degenen die daadwerkelijk goed zijn...tevens een diepe buiging voor degenen die een stuk minder goed zijn alhoewel ik hierbij met behoorlijk meer stramheid in ledematen en onderrug mijn buiging maak...maar... een hoogstpersoonlijke waarschuwing aan het adres van de dierbaren -die de rising star richting podium duwden...- zij die geen negatief advies gaven, maar een dikke vette aanmoediging. SCHANDE! en zeker niet 'met alle respect'... maar eerder respectloos


alle credits gaan naar man bijt hond! -voor de zoveelste keer!-