8.7.12

TONEEL VOGEL!

'mam, ik doe mee aan een jaarafsluiting-toneelstukje', zei merlijn onverschillig, toen we op een zeer vroege ochtend samen aan een ontbijtje zaten -een maandje geleden-. 'ik heb een hoofdrol', haha, omdat ik het hardst de tekst kon zeggen...het zijn maar twee zinnen...'. en, de klas heeft mij gekozen met de ogen dicht...', en ach, zei merlijn, 'het stukje duurt ook maar 10 minuten...'  u snapt dat ik nog niet uitgevraagd was -een hoofdrol? en dan voor maar twee zinnen, en gekozen door de klas die zijn ogen dicht had...en moeten wij dan voor 10 minuten naar school komen en hemel en aarde bewegen om erbij te kunnen zijn?-...maar veel meer kreeg ik van mijn zoon niet te horen...ik zou het wel lezen in een stencil die hij tzt zou meekrijgen van school...ok, prima. ik vroeg niets, hij vertelde niets.


toen ik vorige week een berichtje van school kreeg dat het zover was, ben ik mij toch wat zorgen gaan maken en vroeg merlijn of het allemaal wel lukte met 'zijn hoofdrol' en of hij de twee zinnen met een beetje overtuiging kon 'toneel-spelen'. hij zei dat het heel goed ging...en o ja, 'ik ga ook dood aan het einde'...
pff, nou dat had hij ook wel iets eerder mogen zeggen. zat ik daar met een fijn momentje! mijn zoon had een rol, van maar een paar woorden in een stuk dat korter duurde dan een fietstochtje van en naar school...en hij ging meteen daarna alweer dood op het toneel? de moed om naar de jaarafsluiting van slechts 10 minuten te gaan, zakte mij steeds meer in de schoenen. maar goed, merlijn was enthousiast vanaf het eerste moment en ik had beloofd te komen...


vrijdagochtend om elf uur stipt startte het toneelstukje. en ik stond paraat met 'slechts' een fototoestelletje...want om dit spektakel te filmen...ach, dat vond ik, na alle info wat overdreven!...maar, wat had ik het bij het verkeerde eind! ik was volledig verbaasd, ik was trots bij het zien van een prachtige 'slechterik' zijn personage, die zich op het toneel volledig gaf en helemaal in zijn rol zat! wow, 'maar twee zinnen', maar hoe uitgesproken...de mimiek, de gebaren...en het dansen! ik was de welbekende cliché trotse mama! en ik had spijt als haren op mijn hoofd dat ik mijn filmcamera niet mee had! benijdenswaardige blikken wierp ik naar degenen die mijn zoon in zijn volle glorie filmden, zij die wel hadden bedacht dat het de moeite waard zou zijn dit grootste einde jaars gebeuren vast te leggen! 
ik maak zoveel korte filmpjes van de meest onbenullige knulligheden...en, ja juist, u begrijpt het...als het moment daar is dat er gefilmd dient te worden...dan ehm, tja, dan sta ik hoe krijg ik het toch altijd voormekaar met lege handen! lieve merlijn, nogmaals, je was ge-wel-dig! en natuurlijk vindt iedere mama dat van haar kind...maar ik werd in deze nadien nog vele malen bevestigd door vaders/moeders en juffen, duzz! ;) 




merlijn in zijn troon... dansend en ...liggend


ik weet natuurlijk al langer dat ik een groots acteur inspe hier in huis heb rondhuppelen...the question is: what to do about it! :)






merlijn -5 jr- met pruik en bril tijdens een toneelvoorstelling 



...merlijn (hier 4 jaar) kon onmogelijk stilzitten als er een musical-dvd werd opgezet... vriendje sebas vond het maar een vreemd gebeuren:)
-ps. de mini tv stond in het witte kastje waarvan het deurtje openstond...-