27.3.13

portrettekenen @ werkman college

met de wenkbrauw (r) is het
in een 2e tekening
helemaal goedgekomen



werkmancollege/tekenles/20 maart 2013
brugklas/woensdag 1e t/m 4e uur.

mijn tekenlessen op de woensdagochtenden zijn altijd een klein feestje. ik had nimmer kunnen inbeelden, dat het zo leuk zou zijn om aan brugpiepers les te geen. na de academie had ik mijn focus op bovenbouwklassen. echter, toen er plots een brugklas op mijn rooster kwam te staan, was ik na 1x lesgeven helemaal om. wat zijn ze leuk! en wat een plezier en vrolijkheid nemen ze mee het klaslokaal in! ze zijn nog zo springerig, onbezonnen en bovendien zeer leergierig! ik heb het over de eerstejaars! in het tweede jaar zakt de motivatie voor beeldende vakkan bij het gros al behoorlijk..en hoe hoger de klassen, hoe langzamer het tempo ook. ik bedoel te zeggen: in het eerste jaar springen en huppelen de kids het lokaal binnen..en in, laten we zeggen, het derde jaar, sjokt het 't klaslokaal binnen en na een slow motion van staan naar zitten, hangt de leerling dan eindelijk in een schoolbank... om vervolgens na wat tegendraads gepruttel mij het woord te gunnen...geef mij voorlopig maar even bruggers!
afgelopen woensdag startte ik met een lesblokje portretten
na een uitleg op het bord, over verhoudingen/anatomie, begonnen ze elkaar na te tekenen. observeren, kijken en een opzet maken...(voor een verder uit te werken portret).

toen ik langs de tekentafels liep...werd er goed geobserveerd -en vooral ook gesproken-:

'Timo, je hebt een scheve bek!'
'kun je je haar even in 1 stand zetten'
'de ogen zitten toch op de helft van je lichaam?'
'ik vind je hoofd niet mooi, maar jij bent wel mooi!'
'jouw mond zit echt enorm ver van je neus verwijderd joh.'
'heej, je oren steken heel erg uit je haar!'
'deze tekening is beschamend, zo kwets ik jou...'
'je lijkt wel een beetje een trol.'
'je hebt hele lange wenkbrauwen weet je.'
'waar zit jouw iris?'
'ik weet dat je een jongen bent, maar je lijkt op een meisje...'
'neuzen zijn stom!'
'ik maak gewoon blije wenkbrauwen bij jou.'
'ik wou dat we geen neuzen hadden.'
'jij hebt rechte lippen! -antwoord: ja, weet ik, ik vind ze ook niet mooi-
'justin, welke kleur haar wil jij?'
'o, ik snap het al: de neus moet verderop dan de oren!'

straks open ik weer de deur van lokaal 050! en gaan we verder met waar we vorige week gebleven zijn...

zie ook onze blog: www.lokaal050.blogspot.com