21.6.13

HET GEZICHT EN DE MOND IN HET BIJZONDER

een vreemd gebeuren was het: het hele 'beugel-traject'. hoezo een puber aangelegenheid? kreeg ik er 1-tje op mijn veertigste: de pijnlijke scherpe uiteinden van de vlijmscherpe, immer niet goed afgeknipte stangetjes, die gaten en blaren maakten aan de al zo weke binnenzijde van de wang... nog kan ik met mijn tong de littekens voelen die de ijzers in mijn mond hebben nagelaten. nog zijn de sporen en lijnen van 'twee-jaren-met-volle-mond-gelopen-te-hebben' te aanschouwen in mijn gezicht. honderden keren per dag telkens trok ik mijn lippen strak over mijn beugel, om zodoende het hekwerk te verbergen>> hetgeen na twee jaren intensief 'oprekken' uiteraard resulteerde in 'huid teveel'. u kent ze wel: de lipschotelvrouwen; de hippe ear-stretchende jongeren...). onbewust deed ik twee jaren achtereen mee, weliswaar meer subtiel, aan het 'vernietigen' van mijn bindweefsel...



maar: na deze twee jaren waren mijn kiezen en tanden netjes in de rij! (als ik alles geweten had, dan ging ik toch voor mijn gave huid, i.p.v. een rij rechte tanden, anyway...too late).

gaandeweg het traject-naar-een-nog-mooiere-lach, werd er immer een serie foto's gemaakt van de stand van zaken  tanden en kiezen: vooraanzicht; zijaanzicht, binnenaanzicht..etc. met spiegel in de mond; uit de mond; met haken in de wangen...
toen ik laatst een nacontrole had, was ik benieuwd of ik aanspraak kon maken op het foto-archief, welke gedurende mijn beugeltijd was gevuld met prachtig beeldmateriaal. ik kreeg het archief op een cd mee naar huis... 



mijn schedel / mijn gebit / @umcg ortho

ik ben niet de enige die zich heeft laten inspireren door de zeer merkwaardige, intrigerende beelden die deze enerverende tijd klote 2 jaren heeft opgeleverd.



mijn gebit / haken in mijn wangen @umcg / ortho
zwarte balk= uit privacy aangebracht



Lucie Vincini -ontwerpster- heeft in elk geval, duidelijk zichbaar, veel inspiratie opgedaan tijdens haar ortho-bezoeken. onderstaande foto's: afstudeershow aan de londense royal college of art.
wat ik ervan vind? PRACHTIG!





  



om nog even terug te komen op mijn zin: 'lijnen-door-beugel': ik denk dat ik via een prachtige japanse site de oplossing heb gevonden! die japanners toch, ze hebben ook een oplossing voor ALLES! 

...en als ik eenmaal aan het bestellen ga, dan ook maar meteen de mummificatie (face-waver) en de wangzakken-ophaal-bretels! geniaal! als u mij binnenkort tegenkomt met twee verdachte haar-clipjes, stel dan geen lastige vragen! ik moet namelijk de bretels door mijn haar aan de ene kant van mijn gezicht naar de andere kant van mijn gezicht vastzetten!!!






haha: er staat bij: RECOMMENDED TO BE WORN
EVERYDAY UNDER YOUR HAIR. -alsof ik van plan
was het ding OVER mijn hoofd te dragen!!!