21.10.13

CHAOS voor het tijdschrift MZZL

voor het groningse tijdschrift MZZL doe ik -CHAOS- sinds dit jaar enige fotografie-opdrachten. de eerstvolgende MZZL komt in november uit. de eer aan mij om de COVER-foto voor dit tijdschrift te leveren!

het gaat om een joodse glossy waarin met name informatie over de synagoge en bekende joodse groningers wordt gepubliceerd. het volgende nummer van dit tijdschrift komt uit ten tijde van de feestmaanden...

het idee om een feestelijk gedekte chanoeka-tafel op de cover te plaatsen was daar. -chanoeka is 1 van de kleinere joodse feesten, dat met name door invloed van enerzijds de verlichting en kerstmis en anderzijds het zionisme een belangrijke viering werd. ten tijde van dit lichtjes-feest, brandt de 8 arm-ige kandelaar, de chanoekia... alles tezamen zou wat mij betreft een prachtig beeld opleveren voor de cover, immers geheel in samenhang met de feest-maand! vorige week zondag: de synagoge geïnspecteerd en afgelopen woensdag: de final shoot

de tafel was gedekt, de lichtjes aan, de joodse wijn stond gereed...de kandelaar werd ontstoken. -god zij dank deden de joodse vrijwilligers van de synagoge niet moeilijk over de kleine beperkingen rond de tijd dat de kaarsen van de chanoekia volgens officiele tradities aangestoken mogen worden. en uiteraard mag de chanoekia niet (eens) buiten het chanoeka-feest branden. maar alle tradities ging (even) 'overboord' voor de foto!- 

nu moet u weten dat ik, voordat ik fotografeerde voor dit blad, nauwelijks iets over de joodse cultuur wist...what a shame!  
na het lezen van fragmenten uit boeken van de schrijvers wasserstein en dershowitz moet ik zeggen dat deze heren niet echt een rooskleurig beeld schetsen van de joodse cultuur. misschien las ik de verkeerde fragmenten uit de verkeerde boeken?! en dien ik mij eens te onderwerpen aan de prachtige verhalen en rondleidingen door de synagoge, die de vrijwilligers met veel toewijding en enthousiasme verzorgen!!  wel, begrijp ik de cultuur iets beter?! zo spreekt de cultuur bijvoorbeeld dat de vrouw gelijk is aan de man, goed zo! maar dat ze 'enkel' andere taken heeft natuurlijk!, namelijk de zorg voor het huishouden en de opvoeding van de kinderen logisch...en ik moest ook even slikken bij een hoofdstuk uit het boek waar stond: 'bij religieuze joden bemiddelt een huwelijkskoppelaar(ster), omdat religieuze jongens en meisjes geen omgang hebben met elkaar'.(ik neem aan en weet dat het boek toch wat selectief en niet helemaal up-to-date is?!-. 
alhoewel?: in de synagoge (folkingestraat|groningen) hangt een groot zwart hekwerk over de gehele breedte van de ruimte. dit hek 'bakent' het gedeelte af voor vrouwen (en mannen)tot hier en niet verder. uiteraard heb je als fotograaf altijd vrijstelling van regels die voor een anderen gelden (blijkbaar) en kon ik ongestraft het 'terrein van de mannen' betreden. het idee was even wennen, doch ook heel normaal!

een kleine preview voor de MZZL. more on this blog soon(na uitgifte tijdschrift) 


de synagoge / folkingestraat / groningen



de synagoge / folkingestraat / groningen