merlijn in de laptop |
zijn antwoord 'goed' was voor mij die middag niet goed genoeg. 'vertel even wat je allemaal hebt gedaan op school, zo'n laatste middag voor de vakantie' vroeg ik door. merlijn vervolgde zijn 'goed' met heel snel te vertellen
merlijn vervolgt zijn minecraft op de laptop en ik blijf verwonderd achter aan de eettafel. om opheldering te vragen over de engelse terminilogie die ik
het is mij duidelijk: english rules! was het in mijn tijd in de schoolbanken 'nog gewoon' achtereenvolgens: een gedachten-spin maken; in het reken- en taalschriftje werken; basketballen; en, een sociale vaardigheidstest doen
nu loop ik best alweer een tijdje mee in het onderwijs, en zie natuurlijk ook in mijn klassen een verschuiving van taal & vakken (+ digitalisering), maar het lijkt erop dat de basisschool de voorbereidingen op het voortgezet onderwijs met wel zeer rasse schreden tegemoet treedt. ze zijn er klaarblijkelijk aan toe...die elfjarigen van tegenwoordig. door hun snelle ontwikkeling nemen wij ons onderwijssysteem af en toe op de schop, om vooral in hun belevingswereld te komen/blijven (en gedigitaliseerd en 'pakkende' stof aan te bieden). time flies when your having fun (on your computer!). jammergenoeg staren leerlingen in mijn tekenlessen steeds langer naar een blanco vel papier. 'juf, het is zo wit, ik kan niets bedenken, mag ik ook een kleiner vel'...?. het wordt tijd dat het opstart-scherm van de computer om een mooie drawing vraagt
merlijn ruilt de laptop geregeld in voor een blanco vel | thank god | atelier chaos |
...en natuurlijk: opvoedkundig ben ik al een eeuwigheid naar een goede balans aan het zoeken. wat is verantwoord en wat niet: een mobiele telefoon voor zoonlief?; een ipod voor de muzikale ontwikkeling? wanneer dient een laptop te worden aangeschaft; is een ipad een goede aanvulling; ..etcetera. ehm, toegegeven: mijn jongen van elf is inmiddels van alle digitale gemakken voorzien. echter, of dit verantwoord is?
contradictie tussen geschrevene en gedane zaken? zeker! blame me!