22.10.13

digi-leren is hip, snel, trendy en outrageous!





toen ik merlijn vorige week vrijdag vroeg hoe zijn laatste schoolmiddagje was zei hij: 'goed'. dat is geloof ik inmiddels een standaard antwoord op alles wat ik vraag als hij zijn focus heeft op de flatscreen, de tablet, zijn ipod, smartphone of laptop. als ik zijn kamer binnenloop dan is het momenteel een soort van digi-centrum met de laptop als centraal punt en de toestellen van kleinere afmeting liggen er binnen handbereik omheen. dit grote apparaat kan worden bedient vanuit zijn grote, comfortabele, in hoogte verstelbare burostoel met hierin een bruinzwarte schapenvacht van een forse afmeting...laat ik zeggen: the comfort-zone of the house. 


merlijn in de laptop


zijn antwoord 'goed' was voor mij die middag niet goed genoeg. 'vertel even wat je allemaal hebt gedaan op school, zo'n laatste middag voor de vakantie' vroeg ik door. merlijn vervolgde zijn 'goed' met heel snel te vertellen om er van af te zijn. in rap tempo kreeg ik te horen: we hebben gemind-mapped; ge-ambrasoft; een shoot-out gedaan; ge-scolt; and so on...en..., o ja, we moesten ook aan ons spellingsblad werken.
merlijn vervolgt zijn minecraft op de laptop en ik blijf verwonderd achter aan de eettafel. om opheldering te vragen over de engelse terminilogie die ik aaneengeschakeld moest verwerken, stoor ik merlijn nog maar even in zijn spel. ik krijg uitleg...
het is mij duidelijk: english rules! was het in mijn tijd in de schoolbanken 'nog gewoon' achtereenvolgens: een gedachten-spin maken; in het reken- en taalschriftje werken; basketballen; en, een sociale vaardigheidstest doen nimmer gehad vroeger, tegenwoordig maken leerlingen deze ieder jaar
nu loop ik best alweer een tijdje mee in het onderwijs, en zie natuurlijk ook in mijn klassen een verschuiving van taal & vakken (+ digitalisering), maar het lijkt erop dat de basisschool de voorbereidingen op het voortgezet onderwijs met wel zeer rasse schreden tegemoet treedt. ze zijn er klaarblijkelijk aan toe...die elfjarigen van tegenwoordig. door hun snelle ontwikkeling nemen wij ons onderwijssysteem af en toe op de schop, om vooral in hun belevingswereld te komen/blijven (en gedigitaliseerd en 'pakkende' stof aan te bieden). time flies when your having fun (on your computer!). jammergenoeg staren leerlingen in mijn tekenlessen steeds langer naar een blanco vel papier. 'juf, het is zo wit, ik kan niets bedenken, mag ik ook een kleiner vel'...?. het wordt tijd dat het opstart-scherm van de computer om een mooie drawing vraagt met steeds weer een andere opdracht ipv een inlogcode. en misschien komt het dan nog wel zo ver dat we gaan werken met een engels tekenprogramma, zodat potlood, pen en kwast bij hoge uitzondering nog tevoorschijn komen en ik slechts in hippe engelse 'slang' mijn vak op het rooster kan zetten!? ik hoor een leerling van brugklas 1 al zeggen: 'het eerste uur hebben we 'draw til dawn yolo swagger' van mevrouw de groot. 





merlijn ruilt de laptop geregeld in voor een blanco vel | thank god | atelier chaos


...en natuurlijk: opvoedkundig ben ik al een eeuwigheid naar een goede balans aan het zoeken. wat is verantwoord en wat niet: een mobiele telefoon voor zoonlief?; een ipod voor de muzikale ontwikkeling? wanneer dient een laptop te worden aangeschaft; is een ipad een goede aanvulling; ..etcetera. ehm, toegegeven: mijn jongen van elf is inmiddels van alle digitale gemakken voorzien. echter, of dit verantwoord is? 
contradictie tussen geschrevene en gedane zaken? zeker! blame me!