12.2.14

MARILYN MANSON!


na vorige week een paar korte intro clipjes te hebben getoond van marilyn manson aan mijn CKV-klas [culturele en kunstzinnige vorming | havo 4| stadslyceum]…en ik een toelichting gaf over dit allerminst conventionele fenomeen, waren de reacties van mijn leerlingen veelal enthousiast: 'OMG' 'VET' 'ENG' en 'FREAKY'. we togen vandaag richting groninger museum, met als hoofddoel: de manson-stukken! ik had een rondleiding geboekt, zodat de heftige werken gedegen en goed zouden worden uitgelegd door een professional van het museum. na drie kwartier kon ik de rode oortjes niet meer op 1 hand tellen, en leek de groep leerlingen te zijn getransformeerd tot een belangstellend 20-tal kunstminnende [bijna] volwassenen. op deze momenten ben ik een zeer tevreden mens en docent: een volle klas leerlingen die aan de start van dit schooljaar mij poogde te overtuigen helemaal niets met kunst te hebben [en te willen]…bewezen vanmiddag het tegendeel! doceren is tevens overtuigen, door geregeld met de juiste bewijsstukken te komen ;) ik ga nog even door met bewijsvoering! 










havo 4 | ckv | rondleiding groninger museum | stadslyceum
een serene rust bij manson

 museumrondleiding legt uit...

de soms wat eigenaardige vormen werden door het museum goed onderbouwd

leerlingen luisteren aandachtig naar de toelichting op de soms wat lastig te interpreteren beelden
vanmiddag  heel even ambassadeur

en toen mijn klasje was vertrokken wierp ik nog even een blik op het speelgoed van jaime hayon. ik vond tussen alle vreemdsoortige, veel te gekunstelde vormen en rariteiten, de meest prachtige: de black beauty's ! een amazone geheel uit haar verband gerukt en zonder [ge]zicht, lijkt samen met haar horse de witte museumsokkel te willen ontstijgen…love this!