13.11.12

Morgen Stund Had Gold Im Mund!


merlijn

de uitspraak Morgen Stund Had Gold Im Mund heb ik nimmer begrepen. hoe kon een mens genieten van de hectiek die zich iedere ochtend aandient als een soort van dwangmatige herhaling van verplichtingen. de klok die hier tussen half zeven en zeven altijd maar weer als een prangende irritante tussenkomer tussen diepe slaap en awakeness in mijn oren port -tevens -tig keren op herhaling zijnde, opdat ik gewoonweg nog niet kan opstaan- ...nee, er is een duidelijk verschil tussen de avond en de ochtend mens! de avondmens valt tegenwoordig namelijk op de bank in slaap!? en wil in essentie graag tot leven komen 's avonds, maar wordt geveld door de te min aan uren die hij de ochtend immers tekort kwam! ik ben inmiddels, door de jaren heen gedrild, ongewild, geheel tegen mijn eigen klokje in, getransformeerd door de maatschappelijke klok tot ochtend mens! ik moet zeggen dat ik 1 ding ongelofelijk ben gaan waarderen, en dat zijn de ochtendlijke gesprekken met merlijn veelal eenzijdige, omdat ik nauwelijks woorden kan vormen zo vroeg in de dag. we zijn dan nog niet opgestaan, maar liggen, nadat de wekker op de mobiele al een aantal keren is gegaan, gewoon nog even te liggen, totdat we de tijd zover hebben overschreden, dat we alsnog als speren door de kamer schieten om binnen de tijd te zijn voor school/werk/bezigheden/gedoe!, maar: dit allerbelangrijkste moment van de dag samen starten -kletsen in de vroegte- in geheel relaxte modus, en we doen alsof er niets moet of hoeft, daarin zit heel veel! om even inzichtelijk te maken hoe zo'n moment samen er 's ochtends uitziet zal ik onderstaand schetsen. in feite zijn het geen gesprekken, maar slechts 'meldingen' van merlijn. ik snap niet hoe een kinderbrein al zo vroeg, zo snel op volle toeren draait. en niet alleen dat> ook nogeens zoveel onderwerpen naelkaar kan aansnijden...en u moet zich voorstellen dat ik er als een duf konijn met 1 net geopend luisterend oortje naast lig en slechts kan antwoorden met zinnen die er feitelijk nog niet echt toe doen...(moet u nagaan hoe ik mij voel als ik 's ochtends om half negen voor een klas van ca. 30 leerlingen sta, die mij allen aanstaren, en wachten totdat ik iets zinnigs ga uitbrengen...ha, hoe ik dit nu alweer jaaaren flik is mij ook nog steeds een enorm groot raadsel!)

vanmorgen om zeven uur: (merlijns ogen zijn nog geen seconde open...)

'mam, wist je dat Park Jea-Sang er zonder bril er heel raar uitziet?' 
ik: 'wie?!!?'
'je weet wel, de zanger van gangnam-style...die zag ik een keer zonder bril bij een interview...'

'mam, met geschiedenis hadden we het over karel de grote. gek he, dat hij de mensen verplichtte zich te bekeren tot het christendom. in ruil hiervoor kregen ze van hem brood en grond.  –en ze moesten ook voor hem vechten-. als ze geen christen werden, dan werden ze gedood. hij onthoofde deze mensen. er zijn wel 4000 mensen door karel de groot gedood. de monniken hadden een mooi leven…'
ik: even slikken na zo'n verhaaltje 'ja, er zijn erge dingen gebeurd vroeger'. 
merlijn: 'ja, maar er zaten ook goede kanten aan hoor...'
ik: 'ja, voor de ontwikkeling van de kunst en wetenschap...'
en ik vertelde nog even over dat hij in zijn politieke systeem gebruik maakte van feodaliteit, en over het feit dat dit het voornaamste streven van karel de grote was: het christendom diep in het hart van zijn onderdanen te planten om deze tot grondslag van staat en maatschappij te maken....en over ons koningshuis; over onze 'onderdrukking' en ons wetstelsel; over de politiek...
ik deed mezelf verbazen over het feit dat mijn woordenschat zo vroeg in de ochtend toereikend was voor een normaal wederzijds antwoord...


merlijn ging nog even verder:


'mam, weet jij nog een leuk thema voor mijn werkmap?' de onderwerpen die ik op school kan uitkiezen uit de boekjes van 20 jaar oud zijn supersaai'
ik: 'nou, er zit vast wel iets leuks bij...uit welke onderwerpen kun je op school uit de boekjes kiezen?'
merlijn: 'nou, om er een paar te noemen: luizen, ploegen...
ik: 'ehm. zullen we vanmiddag naar de bieb?!!'


'mam, in het eerste weekend van december ben ik in belgie met papa'
ik: ok, en vier je daar dan sinterklaas?
merlijn: 'nee, ik vier pakjesavond hier'
ik: 'pak-JES-avond'? sinterklaas bestaat niet eens, je geloofd niet meer...
merlijn: 'nou, maak er maar 'PAK-JE-AVOND' van dan!' 
ik: 'ha, die is leuk: pak-je-avond! doen we!' 

'mam, hoe start je een air-line?'
ik: huh? wat bedoel je..
merlijn: 'nou, een luchtvaartmaatschappij! ik zou wel een luchtvaartmaatschappij willen beginnen. volgens mij verdien je daar veel geld mee!'
ik: 'jaaahooor!'

'mam, gisterenavond was het sint maarten-lopen heel erg leuk! ik heb namelijk een aantal sint-martinus-liedjes gerapt. en de anderen stonden dan om mij heen te beat-boxen!'
ik: 'ha, wat super!' -en ik visualiseer meteen hoe hij hier de deur uit ging: veel te lange tienjarige met een gepapiermacheede ballon...met daarin een ledlichtje aan een bamboestok...natuurlijk doe je dan niet 'gewoon' een liedje-zingen met vriendjes...dan maak je er een feestje van aan de deuren! en dan doe je aan gekkigheid...het is niet meer spannend om langs de huizen te gaan...het jaarlijks ritueel heeft zich ontplooid tot een: 'lekker samen lol maken-loop' > rappen en beatboxen! natuurlijk!