6.6.14

een verhaaltje over MOZES

onze allereerste kennismaking | campingside dionysus


juli 1996. daar zat ie. samen met een vriendje, aan de rand van camping Dionysus | Corfu. ik knielde even bij deze schattige jonge katjes en vervolgde mijn weg naar mijn cabana. ik zou hier een seizoen verblijven en werken als reisleider voor Bizz-travel. ik zat in het laatste jaar van de kunstacademie en had het plan om nadien naar athene te vertrekken om daar mijn scriptie te schrijven. het werd een enerverend, doch mooi seizoen… 
1 van de twee kleine katjes werd mijn beste vriend. het zwarte katje was ongelofelijk sociaal en hield onbeschrijfelijk veel van mensen. goede en kwade. menigmaal heb ik 'm uit het zwembad moeten vissen omdat gasten het leuk vonden hem steeds in het water te gooien. hij werd vertroeteld en geplaagd. telkens weer zocht hij zijn vijand [en vriend] op. een positiever ingesteld dier heb ik nog nimmer meegemaakt. [kent u ze?: die poppetjes met een big smile?: tuimelaartjes genoemd? men geeft er een dreun tegenaan en richten zich altijd en immer goedlachs weer tot u]. een onvermoeibare attitude! zo ook mozes





na een maand op de camping, heb ik mij opgeworpen als 'eigenaar van mozes' [ik had 'm inmiddels die naam gegeven], zodat de campinggasten zich bewust waren van het feit dat er met mijn kat niet te sollen viel! en dat hielp…mozes werd van 'werp-kat' de heilige camping kat. hij lag bij iedereen in de tent, werd geaaid en vertroeteld. ik heb hem nimmer meer uit het water hoeven te vissen… het enige grote gevaar was de veel te drukke weg langs de camping. mozes raakte inmiddels aan mij gehecht en poogde mij te volgen als ik met mijn brommer het eiland over ging… 

camping dionysus

om een lang verhaal iets korter te maken: ik heb mozes na mijn werkseizoen meegesmokkeldgenomen naar nederland. in het vliegtuig lag ie de hele reis op mijn schoot te slapen en bij thuiskomst zat ie op de hoedenplank in de auto prinsheerlijk naar buiten te kijken. 

het was een onvermoeibare en vrolijke kat! toen merlijn werd geboren werd ie een beetje over-enthousiast! ik zal u de details besparen. ik besloot dat hij een tijdje uit logeren zou naar een huis met een tuin [zodat hij zijn energie kwijt kon]. zo gezegd, zo gedaan. mozes blij, wij blij. totdat hij werd ontvoerd door de-buren-van-dat-logeeradres. [ze vonden dat mozes teveel miauwde in de ochtenden en hebben hem op een middag in de auto meegenomen en in het noorderplantsoen 'uitgezet'. dit bleek later toen ik een vermissings-oproep op internet plaatste en ik mozes vermagerd en ziek, maanden later terugvond]. mozes kreeg na zeven jaren bij mij te hebben gewoond en dit trauma te hebben overleefd een fantastische nieuwe eigenaar: peter. peter en mozes deden het super samen!…

ik heb 'm in al die jaren nooit meer opgezocht. ik vond dat te lastig.
gisterenochtend kreeg ik een berichtje dat mozes er niet meer is. ingeslapen | ouderdom. hij werd 19 jaren oud. 

ik denk met heel veel plezier terug aan dit fantastische 
over-enthousiaste energieke positieve knulletje van toen: mozes!  

merlijn en mozes



#################################################################################



mozes 19 jaar...